Dag 11 12 en 13

13 mei 2018 - London, Verenigd Koninkrijk

13 mei 20:34

Ik blijf het luxe vinden dat de moeder van het gezin bij wie ik verblijft altijd extra voor mij kookt, en ook niet een beetje maar echt heerlijk eten. Zo heb ik ook vandaag op mijn luie zondag niks voor het eten hoeven niet. Wat een luxe.

Waar was ik gebleven? Donderdag, 6th form dag! Dit is de tweede week dat ik elke dag om 9.00 bij dezelfde klas tot 9.30 registration doe. Dit is mijn observatie klas, Karen heeft deze klas voor mij gekozen omdat ik vooral geïnteresseerd ben in bijzonder/ grensoverschrijdend gedrag. Nou, dan zit ik hier goed. Vandaag ontmoet ik Amber* een geweldige kunstenares heb ik van veel docenten gehoord. Ze is een aparte verschijning en het beantwoorden van een vraag duurt ongeveer 5 (als het niet meer zijn) minuten. Het is grappig dat de meeste leerlingen op school heel gewoon lijken waardoor je ze snel overschat. Bij Amber is dat andersom, ze lijkt een laag niveau te hebben maar niets is minder waar. Amber is heel slim en schrijft de mooiste verhalen en gedichten bij haar schilderijen. Een indrukwekkend persoon. Deze klas die ik al een paar dagen observeer en nog een andere zijn de enige die drama hebben deze term. Na half term break krijgen we de andere twee klassen. Het leuke aan deze klassen vind ik dat je kunt merken dat ze al langer drama hebben en dus ook de basisvaardigheden al goed onder de knie hebben. Hierdoor kun je veel dieper een les in gaan. Ook met deze groep beginnen we in een kring. In het midden liggen 5 voorwerpen. We voeren een gesprek over elk voorwerp, wat voor personage past er bij? Wat voor verhaal denk je aan? Na over alle voorwerpen te hebben nagedacht worden er twee groepen gemaakt, elke groep kiest 3 voorwerpen en mag een verhaal om die voorwerpen verzinnen. Na de pauze maakt iedere groep een tableau van het hoogtepunt in het verhaal. Daarna maken ze een tableau met wat daarvoor en daarna gebeurde. Uiteindelijk mag iedereen 1 zin uitzoeken voor zichzelf en daarna mag er een scène van gemaakt worden. Het resultaat mag er zijn, ondanks dat de groepen veel begeleiding en sturing nodig hebben (vooral op sociaal gebied) slagen beide groepen erin een goede scène neer te zetten.
Omdat we dus maar 1 groep hebben vandaag (wel dubbele lestijd, ook dat kunnen deze oudere studenten aan) gaat de kunstdocent onze les in en gaan wij mee zijn les in. Ook hier wordt me weer duidelijk hoeveel kunstenaars er op deze school rondlopen. Zowel in de drama als in de kunst-les zie ik leerlingen in hun element. Wat vind ik het geweldig dat deze leerlingen toch iets vinden waarin ze zich kunnen uiten en waarin ze bewonderd worden.

En dan is het alweer vrijdag. Een dag die in het teken staat van voorstellingen spelen voor de PMLD (profound and multiple learning disorder) en PASD (profound autistim spectrum disorder) groepen. Het is ook vandaag weer een bijzondere dag met allemaal geweldige kleine contact momenten. Ook komen er twee docenten van een andere special needs school kijken, zij zijn erg geïnteresseerd in het werk dat wij op vrijdag doen. Na twee voorstellingen te hebben gezien zijn ze zo enthousiast dat ze vragen of wij onze voorstelling een keer op hun school willen spelen voor hun leerlingen zodat de schoolleiders kunnen zien hoe effectief het is voor deze groep leerlingen. Voor mij een geweldige kans om nog meer leerlingen te zien maar vooral ook op een andere special needs school langs te gaan.

Op zaterdag volg ik een workshop bij Oily Carts. Het is een workshop theatermaken voor kinderen met complex disabilities. Oily Carts staat bekend om theater dat vol zit met multi zintuiglijkheid. Zij zijn een vooruitstrevende theatergroep voor deze doelgroep en hebben veel ervaringen. De workshop was ONTZETTEND leerzaam en inspirerend. Eerst kregen we een college met powerpoint en filmpjes over het ontstaan en de visie van oilycart en eerdere werk waar we dan vragen over konden stellen wat vaak volgde met een interessant gesprek. Toen kregen we uitleg en voorbeelden van sensory tools dit waren allemaal rekwisieten die zintuigen triggerden en dus zo een toevoeging zijn aan het verhaal. En daarna moesten we met alle informatie en Max 3 rekwisieten zelf een mini scène maken voor een bepaalde doelgroep. Dus je moest de opgedane kennis omzetten in en scène. Zowel over de doelgroep als over de rekwisieten. Een super ervaring die ik mee kan nemen in mijn eigen lessen en te maken voorstellingen.

Ik leer ZO veel!!!!

*De namen van de leerlingen zijn om privacy redenen fictief.

1. Froukje:
    13 mei 2018
    Jee Emése, wat geweldig te lezen wat je allemaal meemaakt en leert. Wat een schat aan ervaringen doe je op en wat kun je straks allemaal wel niet ‘ meenemen’ terug naar NL.
    Wat een super verrijkende stage en ook wat een fijn gastgezin heb je getroffen !
  2. Louisa:
    13 mei 2018
    Lekker bezig Emees!! Zo leuk om te lezen wat je allemaal leert daar. Have fun!
  3. Marinke:
    14 mei 2018
    Wauw, het klinkt zo ontzettend tof allemaal! Je lijkt heerlijk op je plek te zijn daar! Ook mega leerzaam en ontzettend mooi om dit juist in te zetten bij deze doelgroep! Ik zal bij mij op school ook eens een balletje opgooien ;)
  4. Amerins:
    14 mei 2018
    Die workshop!!!! Klinkt ZO GAAF! En leerzaam.
    Wat doe je ontzettend veel, ook zo veel verschillende groepen!!